
Samskaping i Kommunikasjonsnettverket i Heim fører til at Heim Næringsforening deltar på Europas største rekrutteringsmesse i Nederland.
Fra venstre: Tiffany M. Opsahl, Heim kommune, Tora Vaagan Hofset, HNF og Siv-Helen Vinje, Nav Heim.
Kommunikasjonsnettverket er et formalisert samarbeid mellom Heim Næringsforening (HNF), Heim kommune og Nav Heim. Nettverket jobber for økt synlighet, bostedsattraktivitet og rekruttering. I forbindelse med deltakelse på Emigration Expo er det laget en ny profileringsvideo for Heim, en ny landingsside og brosjyre tilpasset potensielle kandidater.
Tar rekruttering på alvor
Heim, som mange andre kommuner, har og kommer til å ha utfordringer med å rekruttere nok kvalifisert arbeidskraft. En rask sjekk over utlyste stillinger i Heim (ledige stillinger i Heim) viser at vi har bortimot 70 ledige stillinger i både kommune og næringsliv. I kommunen er utfordringene størst innen helse og oppvekst, men det er tegn på at det kan være en utfordring innen flere av kommunens tjenesteområder.
Flere arbeidsgivere i Heim gir også uttrykk for utfordringer med å rekruttere arbeidstakere med riktig kompetanse. En av de største utfordringene her i Heim er at vi har en aldrende befolkning samtidig som antall yrkesaktive minker.
Følgende bedrifter er med på spleiselaget for å lage oppdatert materiell som skal deles ut i møtet med kandidater på Emigration Expo:
Heim Næringsforening jobber sammen med Heim kommune og Nav om å synliggjøre jobbmulighetene i Heim. Vi har sammen deltatt på flere karriere- og yrkesmesser i fylket. På denne måten kan vi opprette dialog med nyutdannede arbeidssøkere og andre kandidater i Norge. Dette er en viktig innsats for å øke rekruttering til Heim. Samtidig ser vi at vi er nødt til å utvide søkermassen dersom vi skal kunne skaffe nok kvalifisert arbeidskraft.
Emigration Expo er Europas største rekrutteringsmesse for utdannet arbeidskraft. Expoen avholdes i Houten, Nederland. Besøkende på denne expoen er motivert. De søker aktivt ny jobb og et nytt liv i et annet land, blant annet Norge. Norden oppfattes som en attraktiv arbeidsregion og i fjor var Skandinavia-hallen det mest besøkte området på Expoen. Vi ser derfor et stort potensiale for å gjøre Heim synlig og tiltrekke oss kvalifiserte kandidater til stillinger både i kommunen og til næringslivet i Heim.
Her er delegasjonen som representerer Heim på Trøndelag sin stand under messa:
Tora Vaagan Hofset, daglig leder i Heim Næringsforening Tiffany M. Opsahl, Kommunikasjonsrådgiver i Heim kommune
Siv Helen Vinje, Markedsrådgiver i Nav Heim
Tore Erling Løvstrand, HR-leder i Heim kommune
Kirsti Selstad, ass. kommunalsjef helse, mestring og familie i Heim kommune
Bygger på erfaringer fra andre regioner
Heim er invitert til å være en del av Trøndelag sin stand. En tverrfaglig arbeidsgruppe som består av Nav, European Employment Services (EURES), Trøndelag Fylkeskommune, Næringsforeningen i Trondheimsregionen og Work in Trondheim har tatt initiativ til deltakelse fra regionen. Til tross for at Trøndelag deltar for første gang i 2025, bygger vår deltakelse på erfaringer fra blant annet South-West Norway ved Rogaland og Agder som har lyktes med å rekruttere til en rekke stillinger både innenfor offentlig- og privatsektor. Arbeidsgruppen i Trøndelag deltok i fjor som observatører og bidrar med viktig kunnskap om langsiktig rekrutteringsarbeid, kvalifisering/sertifisering og profilering.
Et spleiselag mellom Heim Næringsforening (HNF), Heim kommune og Nav Heim.
I 2023 ble arbeidet i Kommunikasjonsnettverket i Heim formalisert etter et tett samarbeid mellom HNF, Heim kommune og Nav Heim fra høsten 2020. Nettverket jobber for å bidra til felles målsetninger om økt synlighet og bostedsattraktivitet, rekruttering, omdømmebygging og etablering av næringsvirksomhet.
Deltakere i kommunikasjonsnettverket er :
Tora Vaagan Hofset, Daglig leder HNF
Liv Bjerknes, Markeds- og kommunikasjonskoordinator HNF
Eirik Johansen, Kommunikasjonsrådgiver Heim kommune
Roger Kjørsvik, Næringssjef Heim kommune
Tiffany M. Opsahl, Kommunikasjonsrådgiver Heim kommune
Siv Helen Vinje, Markedsrådgiver Nav Heim
Emigration Expo er en av aktivitetene som Kommunikasjonsnettverket jobber med. Eksempler på andre oppgaver er kommunens “Tilflytterpakke” og tildigere gjennomførte fotokonkurranse.
Vi bruker mange bilder fra vår fotokonkurranse som en del av vår profilering av Heim på expoen. Flere av bildene er tatt av innbyggere i Heim og det er artig å tenke på at flere Heimværinger har bidratt til dette arbeidet og at deres bilder skal vises fram for mange tusen besøkende i Nederland, forteller Markedsrågiver ved NAV Heim Siv Helen Vinje.
Vår deltakelse i Emigration Expo er også i tett samarbeid med Heim kommunens HR-avdeling og Helse og Mestring. HR-leder Tore Erling Løvstrand og Assisterende kommunalsjef Helse Mestring og Familie Kirsti Selstad er også med på Expoen for å representere Heim kommune.
Vi har jobbet intenst og måtte forholde oss til korte frister for å være best mulig forberedt til denne reisen. At vi har jobbet tverrfaglig og i tett samarbeid med HNF, Nav Heim og arbeidsgruppen i Trøndelag for å lage en profileringspakke for Heim er noe vi er stolt over og det er samskaping i høyeste grad, Spesialkonsulent i Heim kommune Tiffany M. Opsahl.
Profileringsverktøy med overføringsverdi til det norske markedet
I forbindelse med deltakelse på Emigration Expo er det produsert en ny profileringsvideo for Heim, en ny landingsside og brosjyre tilpasset potensielle kandidater.
Ny video om Heim
Den nye filmen, som er et spleiselag mellom HNF, Heim kommune og Nav Heim, har stor overføringsverdi til flere formål og er allerede tatt i bruk av kommunen ved utlysning av ledige stillinger.
HNF vil også bruke videoen for å promotere Heim
To nye landingssider med informasjon om Heim
Heim kommune har laget en ny landingside (Live and work in Heim) til anledningen med tilpasset informasjon om hvordan det er å bo, leve, jobbe, besøke og etablere seg i Heim. Her står informasjonen, inkludert stillingsbeskrivelser på flere stillinger på engelsk, slik at potensielle kandidater lett kan orientere seg om hva Heim har å tilby. Kommunikasjonsnettverket i Heim jobber med å utrede muligheten for å få til en tilpasning på norsk på den eksisterende hjemmeside til iheim.no.
I tillegg til en lokal landingsside er det utarbeidet en landingsside for Heim i samarbeid med arbeidsgruppen for Trøndelag: Heim Municipality. Her har Heim skilt seg ut ved at flere av våre profileringsbilder og ideer tas i bruk for å representere Trøndelag/Mid-Norway: midnorway.no.
Ny brosjyre om Heim
Den nye brosjyre er enda et resultat av samskaping mellom HNF, Nav Heim og kommunen og tas med til Emigration Expoen. I fjor var det over 12 500 besøkende til expoen og vi satser på å kunne dele informasjon om Heim med så mange som mulig. Kommunikasjonsnettverket i Heim satser videre på å utarbeide en lignende versjon på norsk som kan deles ut i flere rekrutterings- og næringssammenhenger, blant annet på messer i Norge samt som en del av den vedtatte “Tilflytterpakken”.
Teksten i denne artikkelen er utarbeidet av HNF i samarbeid med Heim kommune og Nav Heim.
Comentarios