Hva er det som får deg til å føle deg velkommen? Nei si det? Spør vi tilbake. Kursholder Märit Torkelson har holdt vertskapskurset for bedrifter rundt om i hele Norge gjennom sitt samarbeid med Innovasjon Norge, mens i Sverige holder hun samme kurset for ansatte i offentlig etat i hvordan de kan bli bedre på å ta imot mennesker. For kan vi noen gang bli for flinke til det?
Velkomsten
Det hele starter med at Helga på Grønset Skysstasjon ønsker alle velkommen til sitt stemningsfulle fjøs, med en herlig "salat på vona" til lunsj. Mingling og mat er jo alltid en viktig del av kursvirksomhet - og vi kunne høre mange gode samtaler rundt bordet allerede her. Vi fikk alle hilst på hverandre og bli litt bedre kjent med hverandres bedrifter, som kom fra hver sin ende av Heim.
I selve kurset drar Märit fort alle deltakerne med på å reflektere inn i oss selv. Har vi opplevd godt vertskap som gjester selv? Når kan vi huske at vi har ytt et god vertskap i vår rolle på arbeidsplassen? Tenker vi på vår vertskapsrolle også for de som kommer inn som nye på arbeidsplassen?
Hva er det beste med Heim?
Noe av det som deltakerne ble utfordret på var å komme med argumenter til Märit og Karin fra Trøndelag Reiseliv for at de skulle komme til Heim. Siden mange var reiselivsrepresentanter sto selvsagt den skjønne naturen høyt på lista. Vi frister med alpakkavandringer, bringebærplukking, gode restauranter, flytende badstuer, fine overnattingsmuligheter og høytsvevende klatreparker.
Andre gode ting i Heim for innbyggere, ble nevnt ved en stor frivillighet som jobber aktivt, en veldig god kulturskole, den fine videregående skolen på Kyrksæterøra og at det generelt er godt vertskap å møte i hverdagen i Heim - på butikker og spiseplasser.
Også synes vi det er viktig å trekke frem at reiselivet i Heim begynte samarbeid for bare få år siden. Det er så kjekt å se at de jobber så målbevisst for å få på plass en felles strategi, som hele reiselivet kan enes om - med formål om å samle krefter og "dra i samme retning".
Gode tips for å utøve godt vertskap
Mye handler om å se den personen man skal utøve vertskap for. Vær litt i forkant og forutse deres ønsker og behov. Et at eksemplene fra Märit er en turisthytte hvor mange går tur, og de har tilrettelagt for at hundene får tilbudt vann allerede ved gjerdet utenfor hytta, slik at man ivaretar behovet allerede før noen har rukket å spørre etter vann til hunden. Og enhver som har hund, vet jo at det varmer hjertet når noen viser omsorg for de firbeinte.
Bruk humor - le av seg selv og ikke ta ting så høytidelig. Dette letter ofte på stemningen, selv om vi fortsatt tar saken på alvor. Her er det en hårfin linje vi ikke må krysse - man bør være forsiktig så man ikke ler av andre som for eksempel gjesten for da beveger man seg ut på ukjent farvann.
Ta deg tid til den personen du møter. Ikke la stresset ditt vises utad og påvirke gjesten. Når de ansatte stresser, føler gjestene at de er til bry. Et tips fra en travel hverdag i resepsjon er: løft blikket, se gjesten, ønsk velkommen og si at man jobber med noe og er snart klar. På denne måten føler gjesten seg sett, selv om man må gjøre ferdig noe annet før man hjelper.
Øv deg på å kjenne igjen godfølelsen
Gjennom å bli bedre på å kjenne igjen godfølelsen, kan vi også bli bedre på å gjenskape de omgivelsene som skal til for å få den. For vi kan til syvende og sist aldri selge selve opplevelsen. Det man selger er tilretteleggingen for at opplevelsen skal kunne oppstå.
Husker du sist du ble ønsket velkommen på en god måte?
Veien videre
Alle 11 som deltok på kurset kunne istemme at vi hadde fått reflektert godt gjennom hvordan vi oppfører oss både mot medarbeidere, gjester og oss selv. Allerede gleder vi oss til å treffes igjen til andre samling over nyttår!
Neste steg for oss blir å ta med denne kunnskapen inn i arbeidshverdagen - hvordan kan vi i HNF være et godt vertskap for våre medlemsbedrifter? Dette er også noe vi skal jobbe videre med i Visit Heim-nettverket. Strategiutvalget har allerede begynt arbeidet med å utarbeide en egen strategi for opplevelsesnæringa i Heim - og da innlemmes overnatting, lokalmat, restauranter, aktiviteter og de fleste andre som ønsker å være med. Det blir kjekt med neste samling, og se om deltakerne har tatt med seg kunnskapen inn i den daglige driften.
Vi avslutter derfor med en oppfordring uavhengig av arbeidsplass og rolle: Få noen til å føle seg velkommen Heim i dag!
Comments